Maak het vrouwenvoetbal populairder dan het mannenvoetbal | FASE 2

Vrouwenvoetbal is in ontwikkeling. Dit is te zien in alles. Drie jaar geleden stroomde Jacco in als teammanager bij het vrouwenvoetbal. Toen ging het nog om de Bene League. Er moest iets gebeuren want de focus lag niet op het vrouwenvoetbal en ook dat bleek uit de pilot die destijds plaatsvond. De KNVB investeerde weinig in het vrouwenvoetbal en met name de clubs zelf deden dit. In die zomer hebben de clubs samen gezeten met de KNVB en uitgesproken dat het echt anders moet. Dat is te zien! De KNVB heeft meer regie gepakt en is gestart met een aantal projectteams. Zo is er een team voor marketing en communicatie, sponsoring, enzovoorts. Iedere voetbalclub is in ieder team vertegenwoordigd. Ook is er nu zendtijd en komt er meer aandacht voor het vrouwenvoetbal. Het gemiddelde aantal toeschouwers dit jaar zit op ongeveer 800 mensen. Vorig jaar zat dit op 200 mensen. Bij Twente worden er 7000 kaarten verkocht bij bijzondere wedstrijden. Bij Ajax ligt het gemiddelde ook op de 800 – 1000 kaarten. Bij ADO Den Haag is dit ongeveer 400/500 kaarten. Genoeg bezoekers komen er bij het mannenvoetbal. Maar bij het vrouwenvoetbal is toch wel een ander verhaal. Te zien is dat het gaat om een totaal andere doelgroep. Na een vrouwenvoetbal-wedstrijd blijven de bezoekers bijvoorbeeld niet hangen en gaan direct naar huis. Het stadion loopt direct leeg terwijl dit bij het mannenvoetbal heel anders is. Daar wordt nog gedanst, gedronken en blijven mensen soms lang hangen. Hoe geven we het vrouwenvoetbal meer bekendheid? Wat kunnen we doen? En dan niet alleen door nu vooral veel weg te geven maar om uiteindelijk ook de daadwerkelijk kaarten te gaan verkopen. Nu worden bij focuswedstrijden (wedstrijden waar PEC extra op investeert) facebook-acties opgezet en clubs worden uitgenodigd. Ook PEC Zwolle-TV geeft aandacht aan het vrouwenvoetbal door bijvoorbeeld de jongens tegen de meisjes te laten voetballen. Bijvoorbeeld de keeper mannen die tegenover de keeper van het vrouwenteam staat. De mannen en de vrouwen trekken samen op. Er is ook 1 team-foto gemaakt. Echter is er nog geen format ontwikkeld voor PEC Zwolle TV. Ook daar liggen nog kanen. De ambitie voor de aankomende 3 jaar is om in de regio aanwezig te zijn. Als stabiele middenmoot dat meedoet op het hoogste niveau voetbal. Een club dat erg betrokken is in en bij de regio. Met clinics. Door samenwerking met scholen. Door ondernemers te verbinden.

Dat PEC Zwolle het belangrijk vind dat er volop verbinding is met de regio, is ook terug te zien bij de speelsters. De speelsters van het vrouwenelftal hebben hier namelijk ook hun werk en school. Zo krijgen de speelsters bij Twente bijvoorbeeld betaald, maar zitten verder niet op school of werken niet in de regio. Hier is dat anders. Een aantal dames zitten op Hogeschool Windesheim of Landstede. Deze dames zijn daarom communicatief sterker omdat de wereld net iets groter is dan alleen voetbal.

Gewenste situatie

PEC Zwolle ziet graag een forse groei in de populariteit van de PEC Zwolle Vrouwen. Een groei in populariteit kan zichtbaar/meetbaar worden middels het aantal bezoekers in het stadion. Jacco Teunis, manager van PEC Zwolle Vrouwen, droomt er zelfs van dat het stadion voor in ieder geval de helft gevuld is met de vrouwenwedstrijden in het MAC³PARK stadion.

Hoofddoelstelling

In 2020 is het PEC Zwolle vrouwenvoetbal bekender dan het PEC Zwolle mannenvoetbal.

Eindproducten

  • activiteitenplanning
  • financieel plan 
  • communicatie/strategieplan

Opdrachtgever

Jacco Teunis (PEC Zwolle)

Looptijd

Oktober 2016 – januari 2017

Coaches

Lisa Heethaar