Een klas, kun je die eten?

Wat is het idee?

Twee ondernemers hadden een droom. Zij willen een kas ontwikkelen die gebruikt kan worden door leerlingen van het basisonderwijs in de klas. Deze kas bevat groente en fruit en werkt op licht en sensoren. Op deze wijze willen zij realiseren dat kinderen niet alleen gezonder eten maar dat zij leren. Leren hoe groenten te telen, hoe zonlicht werkt, wat het belang is van water, hoe je zelf dit proces kan sturen en wanneer iets eetbaar is.

Het idee is om een concept uit te werken voor de Eetbare Klas en deze op de markt te zetten. Het is een spannend systeem, waarbij kinderen op jonge leeftijd interactief kennismaken met het verbouwen en eten van gezond voedsel. De Eetbare Klas haalt de schooltuin als het ware naar binnen, zodat leerlingen er het hele jaar mee aan de slag kunnen en er elke les van kunnen genieten. En dit op een manier waarbij interactie en spelen met het systeem centraal staat.
Weten wat je eet, vertrouwen hebben in waar het vandaan komt, maar ook weten hoe het groeit en bloeit, werkt gezonder eten in de hand. Groen is leuk en gezond.
De Klas Kas is een belevenis: licht moet feller schijnen; water moet harder stromen; data moet bewegen. Sensoren lezen, sturen en uitproberen maken de Klas kas interactief. In één woord: het moet een Experience zijn.

Wie hebben deelgenomen aan dit project?

Sudenten en docenten van:

Cibap: studenten grafische ontwerpen, ruimtelijke vormgeving en creatief vakman (niveau 3 en 4)
Windesheim: opleiding Communicatie
Aeres: Bedrijfskunde en Argrifood business.

Anderen die meewerkten:

Kennispoort: Agri&Food cluster, adviseurs
The Green East: advies

Wat is er opgeleverd?

  • Een SketchUp model met maten en dimensies.
    Afmetingen, ontwerp, zij-aanzicht, bovenaanzicht en dimensies.
  • Een merkidentiteit
  • Een stakeholdersanalyse
  • Een businessplan, inclusief aanzet tweede fase -> financiële kansen (subsidies, cross-overs) en advies om een samenwerking te zoeken met een werktuigbouwkundig bedrijf
  • Huisstijl: flyer, logo, storytelling in 9 illustraties
  • Minimale randvoorwaarden voor de kas:
    A. kasspecifiek: modulair, grootte, afmetingen
    B. ruimte en indeling: informatie over sensoren – licht en temperatuur + beargumentatie.
    Evenals informatie over de sensoren die er niet toe doen.
  • Prototype op papier (het SketchUP model) waarbij de hoekpunten zijn uitgeprint met 3d-printer en het kliksysteem zichtbaar werd
  • Een communicatieplan en overdracht voor een volgende fase

Opdrachtgever

Michiel Holsheimer (MO Green)

Projectleider

Petra van den Hengel (Agri&Food innovatiecluster regio Zwolle)

Looptijd

Oktober 2017 t/m januari 2018

Meedoen?

Het is niet meer mogelijk om je in te schrijven voor dit project!