De beweging en beleving naar een mini-metropool

Meerdere werkgroepen in de regio Zwolle zijn druk met het DNA en het op de kaart zetten van Zwolle als regio. Dat de regio Zwolle een plek is waar je goed kan wonen, studeren, leven en recreëren mag door heel Nederland gezien worden. Net als dat de regio zich ontwikkelt als levende mini metropool. Inmiddels is de visie voor de regio, mede door de enorme inzet van Marketing-Oost. wel helder. Maar dan? Dit vraagstuk gaat over het zichtbaar maken van de beweging naar beleving en naar andere uitingen.

Dit vraagstuk is niet: Ontwikkel een visie (WHY), 

Maar wel: Breng de visie terug naar de mensen en help hen hoe zij het verhaal kunnen vertellen (HOW). 

Studenten van opleiding Communicatie Hogeschool Windesheim, Financiële Beroepen en Film&Fotografie van het Deltion College, Grafische Vormgeving van Artez en Grafische Vormgeving van het Cibap gaan in drie multidisciplinaire teams een battle met elkaar aan. Zij zijn hun avontuur gestart op 9 februari 2016 door drie dagen met elkaar op pad te gaan en daarbij een andere mini metropool te bezoeken. Rotterdam! Hoe dat was? Waanzinnig! Daar vertelt Sanne, studente Communicatie van Hogeschool Windesheim jullie graag over. Hieronder lezen jullie haar verhaal.

Dat het bezoekje aan Rotterdam Zwolle al op de kaart zet, werd ook duidelijk. Dagblad Metro interviewde enkele studenten. En studente Marbette was vrijdag 19 februari op radiozender NPO FunX te horen.

In de aankomende maanden zullen er een aantal battle- rondes georganiseerd worden.
Dinsdag 22 maart 15:00 uur – Provincie Overijssel
Dinsdag 19 april 15:00 uur  – Wehkamp
Vrijdag 3 juni 15:00 uur– studenten regelen de locatie zelf.

The final battle is op 3 juni. En niet geheel onbelangrijk: de meest verrassende en veelbelovende studenten krijgen een stageplek of afstudeermogelijkheid aangeboden bij Wehkamp en Marketing-Oost.

De opdrachtgevers en mede-avonturiers zijn Andries van Daalen en Astrid Crum. Ook gemeente Zwolle doet actief mee. Gert Engelsman en Nico Middelbos geven advies, denken mee en de studenten kunnen een beroep op hen doen.

Met ruim 20 man zitten we in de trein; Rotterdammers om ons heen, maar toch uit volle borst zingend: ‘Ik ben een Zwollenaar’. Op weg naar onze laatste opdracht: pitchen voor ruim 50 man die branden van nieuwsgierigheid naar ‘Hét geheim van Rotterdam’. Daar gaan wij ze eens mooi teleurstellen. Rotterdam heeft namelijk helemaal geen geheim!

Van een bezoek in het stadhuis bij Kitty Tang, aan de chinees met wethouder van Struijvenburg tot een interessante presentatie bij Rotterdam Partners en uiteindelijk een knallende afsluiter met Jan Rotmans in de Witte Aap.

Wat hebben wij in twee dagen veel gezien, gedaan, maar vooral veel van de stad Rotterdam opgesnoven. Naast heel veel lol met elkaar en lekker eten in de Markthal, hebben wij ook veel geleerd; er is geen geheim wat wij inpakken en in onze zak steken. Wat wij wel mee nemen is inzichten. Inzichten in de citymarketing die toegepast is op de stad Rotterdam waar wij enorm veel van kunnen leren. Tuurlijk, een beetje afkijken mag, maar Zwolle en Rotterdam zijn steden van een ander niveau. Wij moeten het op onze eigen manier aanpakken, maar wel met alle tips en tricks in ons achterhoofd die wij de afgelopen dagen hebben gehoord.

De presentaties waren divers, interessant, verrassend en bovendien enorm inspirerend en van waarde voor ons project. Ontzettend bedankt voor deze inzichten en we hopen jullie op 3 juni te zien en met trots het eindresultaat met jullie kunnen delen. 

Sanne Kreikamp, namens alle studenten

Lees hier het artikel in de Metro na.

Opdrachtgevers

Astrid Crum (MarketingOost)
Andries van Daalen (Wehkamp.nl)

Looptijd

Februari 2016 – zomer 2016

Coaches

Willemien de Bruin
Ferenc van Damme
Kay van ‘t Ende